با فيشور سيلانت آشنا شويد


 





 

روشي براي پيشگيري از پوسيدگي دندان کودکان
 

شما هم حتما دوست نداريد يک روز دختر کوچولو يا پسر کوچولوي شما پيش شما بيايد و بگويد دندان‌هايش را کرم خورده و سياه شده است. پوسيدگي‌هاي دندان‌هاي کودکان معمولا از عمق شيارهاي عميق دندان‌هاي عقبي‌ آغاز و باعث مي‌شود در صورت بي‌توجهي به پوسيدگي‌هاي وسيع منجر شود. ولي دندانپرشک مي‌تواند براي دندان‌هاي کودک شما کاري انجام دهد. فيشور سيلانت يا مهر موم کردن شيار دندان، روشي که از پوسيدگي دندا‌ن‌هاي کودک شما جلوگيري مي‌کند و در عين حال فقط به اندازه يک جلسه زمان مي‌برد.
شيار درماني يا فيشورسيلانت، يکي ديگر از روش‌هاي افزايش مقاومت دندان و پيشگيري از پوسيدگي تا مدت طولاني‌تر (10 تا 15 سال) مي‌باشد. در اين روش از مواد هم‌رنگ و رقيق و رزيني براي مهر و موم کردن شيار‌هاي عميق و منافذ دنداني در سطح جونده که بيش از 70 درصد پوسيدگي‌ها از آنجا آغاز مي‌شود، استفاده مي‌گردد. در شيار درماني دندان‌ها ابتدا بروساژ و تميز شده -و بدون تراش و يا با تراش بسيار کم -تميز و خشک شده و توسط نور دستگاه مواد سيلانت در يک جلسه سفت و محکم مي‌شود. انجام شيار درماني نبايد مانع از مسواک زدن و نخ کشيدن لاي دندان‌ها شود. بهترين سن براي شيار درماني بين 6 تا 12 سال و در مورد دندان‌هاي آسياي شيري و دايمي ‌تازه رويش يافته صادق مي‌باشد.

فيشورسيلانت يعني چه؟
 

سطح رويي دندان يا همان سطح جونده در دندان‌هاي عقب محلي است که جويدن با آن صورت مي‌گيرد. اگر در دهان خود يا کودک‌تان به دقت نگاه کنيد، متوجه مي‌شويد که اين سطح در دندان‌هاي خلفي سطح صافي نيست و پر از فرورفتگي و شيار است. بسياري از اين شيارها به قدري باريک و عميق هستند که گفته مي‌شود که حتي يک موي مسواک هم نمي‌تواند به عمق آن برسد و تميز کردن آنها بسيار مشکل است. همين امر موجب مي‌شود که اين مناطق محل بسيار مناسبي براي تجمع پلاک ميکروبي و خرده‌هاي غذايي باشد. در نتيجه پوسيدگي هم در بيشتر موارد، در همين محل‌ها خود را نشان مي‌دهد. يک روش خوب جلوگيري از پوسيدگي در دندان‌هاي کودکان، اين است که اين شيارها (شيارهاي عميق دندان‌هاي خلفي دايمي‌ کودکان) را به وسيله ماده چسب مانندي مي‌پوشانند. در نتيجه قسمت‌هاي رويي دندان‌ها، سطح صافي پيدا مي‌کنند و بروز پوسيدگي در اين محل‌ها کاهش مي‌يابد. به اين روش در دندانپزشکي فيشور سيلانت گفته مي‌شود. فيشور به معني شيار و سيلانت به معني پوشاندن است. بنابراين فيشور سيلانت يعني: پوشاندن شيارهاي دندان.در فارسي آن را مهر وموم کردن شيار دندان‌ها مي‌نامند.

روي صندلي دندانپزشکي
 

براي شروع کار، ابتدا دندانپزشک بايد دندان مناسب براي فيشور سيلانت را پيدا کند. اين کار به طور معمول در دندان‌هاي دايمي‌عقبي کودکان که تازه رويش يافته‌اند، شيارهاي عميقي دارند و هيچ پوسيدگي در آنها وجود ندارد، انجام مي‌گيرد. در ابتداي کار دندان مورد نظر تميز و خشک مي‌شود. سپس مايع اسيدي روي سطح شيارهاي دندان گذاشته شده و بعد از آن، اين شيارها با ماده چسب مانندي پر مي‌شوند. اين ماده اغلب نوعي کامپوزيت مايع (ماده ترميمي‌سفيدرنگ) است که در بسياري موارد بعد از قرار دادن روي سطح دندان به وسيله نور سفت مي‌شود. حالا دندان ما سطح صاف و بدون شياري دارد که تميز کردن آن بسيار ساده بوده و ميزان پوسيدگي در آن کم خواهد شد. کل مراحل فيشور سيلانت بسيار ساده، بي‌درد و سريع انجام مي‌گيرد و در بيشتر موارد سال‌ها دوام دارد. اما اين دندان‌ها بايد همانند ساير دندان‌ها، هرچند وقت يک بار به وسيله دندانپزشک کنترل شوند تا اگر نيازي به درمان‌هاي ديگر باشد، به وسيله وي انجام پذيرد.

فرار از پوسيدگي دندان
 

با فيشور سيلانت، سدي را ميان باکتري‌ها (عامل اصلي پوسيدگي) و ميناي دندان ايجاد مي‌نماييم. اين سد باعث مي‌شود باکتري‌ها و عوامل مخرب آن نتوانند دندان را از بين ببرند. با کمک اين روش مي‌توان زندگي در دوره کودکي را بدون پوسيدگي دنداني امکان‌پذير ساخت. معمولا داخل شيارهاي عميق دندان‌ها بيشترين گير غذايي رخ مي‌دهد و پوسيدگي دندان‌ها از همان‌جا آغاز مي‌شود. اين روش شما شيارها را کم‌عمق‌تر مي‌کنيد و احتمال پوسيدگي در آن را کاهش مي‌دهيد.

مواد هم‌رنگ دندان
 

خيلي از والدين از اين نکته در هراس‌اند که مسدود کردن شيار دندان‌ها جويدن را مختل نکند. در پاسخ بايد گفت که مسدود کردن شيار دندان‌ها روي همه دندان‌ها انجام نمي‌شود. شيارها که دره‌اي‌شکل هستند و باعث گير غذايي مي‌شوند مي‌توانند مسبب پوسيدگي‌هاي دنداني باشند بنابراين دندانپزشکان فقط اين شيارها را مسدود مي‌کنند ولي اگر شيارهاي دندان‌هاي کودک شما کم‌عمق باشد و يا دهانه بازي داشته باشد که به فرار مواد غذايي کمک کند، لازم نيست به وسيله مواد پوشاننده شيار مسدود شود. نکته ديگر اينکه مواد هم‌رنگ دندان براي پوشاندن شيارهاي دندان‌ها استفاده مي‌شوند بنابراين هيچ اشکالي در زيبايي دندان‌ها به وجود نمي‌آورند.
منبع:http://www.salamat.com